جایزه ملی محصول فناوری اطلاعات برتر به سامانه خدمات بانکی نابینایان رسید
پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به همت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با همکاری نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان نظام صنفی رایانه ای، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۸ گرایش، در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار شد.
این همایش با شعار «حکمرانی دادهها و دولت الکترونیکی از دیدگاه علوم و فناوری اطلاعات» شامل محورهای مختلف دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، بازرگانی الکترونیکی، بیمه الکترونیکی، عدالت الکترونیکی و مطالعات اجتماعی فناوری اطلاعات بود.
نگاهی به محصولات برتر
از میان محصولات ارسالی به دبیرخانه همایش، ۱۵ محصول به عنوان برگزیده انتخاب و تقدیر شد و سه محصول برتر، جوایز فاب طلایی، نقرهای و برنزی را دریافت کردند.
در میان محصولات برگزیده، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، مربوط به شرکت دانشبنیان پکتوس فاب طلایی، پلتفرم زبردستان مربوط به شرکت گرامی سرزمین هوشمند، فاب نقرهای و آنتیویروس پادویش از شرکت گرامی نرم افزاری امن پرداز، فاب برنزی را دریافت کردند.
عناوین دیگر دستاوردهای برگزیده عبارتند از: بستر جمعسپاری وب آزما، پلتفرم و خدمات ذخیرهسازی ابری ابرینو، پلتفرم یکپارچه دولت، تولید گراف دانش فارسی ، جویشگر علمی فارسی (علم نت)، فینوتک (پلتفرم خدمات بانکداری باز)، سامانه جامع مدیریت و امنیت کاربران شبکه نتبیل، سامانه جامع مهر پرداخت، سامانه ملی ثبت پایاننامه، رساله و پیشنهاده، سامانه هوشمند و ماژولار جمعآوری، تحلیل و پایش داده، نرم افزار اتوماسیون اداری و مدیریت فرآیندهای فراگستر، نرم افزار زحل (پایش و تحلیل سوییچ.) افزون بر این جایزه ملی مدیر برتر فناوری اطلاعات (مبفا) به چهار مدیر برگزیده و جایزه ملی شرکتهای تحول آفرین به سه شرکت تعلق گرفت.
انتظار ما، توسعه خدمات بانکی برای نابینایان در سراسر کشور است
سعید صادقپور، مدیرعامل شرکت پکتوس که توانست در این همایش جایزه فاب طلایی را بدست آورد، در مصاحبه با ایران گفت: سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، طرح مشترک انجمن نابینایان ایران و شرکت پکتوس است.
ایده شکلگیری این سامانه برای نابینایان، به بخشنامه بانک مرکزی در سال ۹۱ بر می گردد. اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی طی بخشنامهای، به مدیران شبکه بانکی اعلام کرد: نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی( به جز خدمات حساب جاری) مواجه با هیچگونه محدودیتی نبوده و ملزم به داشتن فرد همراه نیستند. در راستای این بخشنامه و مسئولیت اجتماعی که تمامی سازمانها در جهت تعمین برابر حقوق شهروندی معلولین با سایر مردم جامعه دارند، این سامانه در بانکهای کشور راه اندازی شد. وی ادامه داد: از مهرماه سال ۹۴ تا کنون، حدود ۶۰ شعبه از ۱۳ بانک کشور، در راستای این طرح تجهیز شده اند.
سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، شامل دستگاه برجسته نگار و نرمافزار گویای فرمهای بانکی است. در ابتدا، نرمافزار فرمهای بانکی روی رایانه باجه نصب شده و اطلاعات مندرج در فرمهای بانکی، به صورت صوتی برای افراد نابینا خوانده میشود. یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز در این سامانه، دستگاه برجسته نگار است که میبایست به رایانه شعبه متصل شود. دستگاه برجسته نگار، دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل بوده و تکمیل فرمهای بانکی با استفاده از صفحه کلید ویژه نابینایان و توسط آنها انجام میشود. کلیه اطلاعات موجود در فرمهای بانکی، از طریق نمایشگر بریل دستگاه برجسته نگار به صورت خط بریل برای نابینایان قابل خواندن است. به وسیله این سامانه، مشتریان نابینا قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور همراه، فرمهای درخواست انواع عملیات بانکی، مانند: افتتاح حساب، دریافت وجه، واریز وجه، خدمات کارت و … ، با استفاده از ورودی و خروجیهای صوتی و بریل تکمیل کنند. فرمهای تکمیل شده توسط چاپگر باجه بانک پرینت و برای انجام عملیات در اختیار مسئول باجه قرار میگیرد.
مدیر این شرکت دانشبنیان با ابراز امیدواری از گسترش این سامانه در سراسر کشور تصریح کرد: نگاه مدیران بانکی به این طرح، نباید نگاه هزینهدرآمد باشد. در کلیه کشورهای دنیا، نگاه مسئولین نهادهای مختلف برای دسترسپذیری خدمات خود برای معلولین، نگاهی مبتنی بر مسئولیتهای اجتماعی است. به این معنا که خدمات خود را در جامعه طوری عرضه کنیم که برای آهاد مردم قابل دسترس باشد. انتظار ما و انجمن نابینایان ایران نیز این است که بانکها، حداقل یک شعبه خود را در تمامی مراکز استانها به این سامانه مجهز کنند و این طرح در شهرهای بزرگ در چندین شعبه عملیاتی شود تا از نظر دسترسی نابینایان نیز راحت باشد. صادقپور با اعلام آمادگی برای دسترسپذیری سایر خدمات بانکی برای نابینایان، بیان داشت: به غیر از شعب، تا به حال اینترنتبانک دو بانک کشور را نیز برای معلولین با آسیب بینایی مناسبسازی کردهایم. به این معنا که نابینایان به راحتی میتوانند به وسیله نرمافزارهای ویژهی خود از خدمات اینترنتی این دو بانک استفاده کنند. همچنین برای دسترسپذیری همراهبانک، کیوسکهای بانکی و خودپردازها نیز این آمادگی را داریم که با همکاری بانکهای کشور و شرکتهای ارائه دهنده این خدمات، آنها را نیز برای نابینایان قابل دسترس کنیم.سعید صادقپور در پایان گفت: هدف شرکت ما، به کارگیری فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی نابینایان در همهی ابعاد است. اثربخشی و نقش فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی در زندگی نابینایان به نسبت سایر مردم جامعه، اگر بیشتر نباشد، قطعاً کمتر نیست و طرحهای اینچنینی برای سایر خدمات اجتماعی، فرهنگی و تفریحی نیز قابل انجام است. کما اینکه سامانه خدمات موزهها و سامانه فروشگاهی شرکت ما نیز در حال گسترش و بهرهبرداری است که امیدواریم در سال جاری راهاندازی شود.
شرکت پکتوس در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده و موفقیتهای علمیکاربردی بسیاری را طی ۲۶ سال اخیر به دست آورده است. ۱۰ ثبت اختراع که سامانه خدمات بانکی نابینایان یکی از این ثبت اختراعات است، برنده جشنواره خوارزمی، تنها تولید کننده سخت افزار های ویژه نابینایان در کشور و احراز صلاحیت به عنوان شرکت دانشبنیان در سال ۹۲، از جمله این افتخارات است.
توجه به ابعاد فرهنگیاجتماعی، عامل اصلی انتخاب سامانه بانکی نابینایان به عنوان فاب طلایی بود
احمد گنجی، دبیر اجرایی پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در گفت و گو با ایران با ارائه گزارشی از برگزاری این همایش گفت: از میان ۹۸ محصول فناورانه داوری شده، ۱۵ محصول برگزیده شد که سه جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب) در سه سطح طلایی، نقرهای و برنزی به آنها اعطا شد. گنجی با اشاره به مقالات ارائه شده به این همایش، ادامه داد: از تعداد مقالات رسیده ۱۶ مقاله برای ارائه شفاهی، ۲۲ مقاله برای پوستر و ۲۳ مقاله برای درج در خلاصه مقالات انتخاب شدند. وی به بخش ایدههای این همایش اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش پس از ارزیابی، ۱۴ ایده انتخاب شدند و جایزه شرکتهای اطلاعات تحولآفرین اولین بار در این همایش و با هدف آگاهی رسانی به مدیران عالی و حکمرانان ارائه شد.
گنجی بیان کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش، ایجاد یک بستر برای محصولات بومی در حوزهی فناوری اطلاعات است. به این معنا که این محصولات را شناسایی کرده و در قالب جایزه ملی فناوری اطلاعات برتر (فاب) برای آنها برندسازی کنیم. همچنین این همایش میتواند باعث آشنایی و تعامل فعالان عرصه آیتی با شرکتها و یک پل میان صنعت و بازار باشد. وی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شد تا جایزه فاب طلایی از میان ۹۸ محصول ارسالی به سامانه خدمات بانکی نابینایان اختصاص پیدا کند، گفت: در کشور ما در حوزههای مرتبط با فناوری اطلاعات، جشنوارههایی مثل خوارزمی و شیخ بهایی نیز برگزار میشود. اما همایشهای مذکور، فقط از بعد فنی یک محصول را مورد ارزیابی قرار میدهند. نقطهی تمایز همایش برگزار شده توسط ما این است که یک محصول فناورانه را از تمامی ابعاد، مورد بررسی قرار میدهیم. یعنی علاوه بر بعد فنی، توجه به ابعاد سیاستیمدیریتی و مهمتر از آن، مباحث فرهنگی اجتماعی است که آیا به عنوان یک دغدغه مد نظر قرار گرفته است یا نه. سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب علاوه بر اینکه از نظر فنی بسیار قوی بود، از آنجا که به ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز در آن به صورت ویژه توجه شده بود، توانست امتیاز بالاتری نسبت به سایر محصولات به دست اورد. شاید برایتان جالب باشد بدانید مراکز پژوهشی بزرگ که بودجههای کلانی هم دارند، مثل دانشگاه تهران با سه محصول، پژوهشگاه علوم با ۳۵ محصول و مرکز تحقیقات مخابرات، نتوانستند در جمع محصولات برتر قرار بگیرند. گنجی در پایان گفت: به دنبال ایجاد یک مرکز نوآوری هستیم تا بتوانیم به عنوان یک چتر حمایتی، از شرکتها، استارتآپها و صاحبان ایده حمایت کنیم.