نویسنده: محمد نوری
منبع: سی و یکمین شماره ی ماهنامه ی نسل مانا
فیلم قمار زندگی به کارگردانی و نویسندگی عباس کسایی و محصول سال 1351 است. با اینکه قهرمان این فیلم دختری نابیناست، ولی کمتر در فیلم های حوزۀ معلولیت و فیلم های نابینایی معرفی شده است. این فیلم نسبت به بسیاری از فیلم های نابینایی مهم تر و مؤثرتر است و رابطۀ مردم با یک نابینا را در دو سویۀ خوبی ها و بدی ها، به وضوح، به تصویر کشیده، اما شاید به دلیل پررنگ بودن ساز و آواز در آن، در دهه های پس از انقلاب 57 کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم نکات بسیار آموزنده ای دارد و لازم است نابینایان و خانواده های آنان و علاقه مندان به سرنوشت این جامعه حتماً این فیلم را مشاهده کنند.
قمار زندگی فیلم فارسی است، در ایران ساخته شده و زمانش 108 دقیقه است. محمدکریم ارباب تهیه کنندۀ این فیلم بود و تقی مختار، شهین، دلکش، محمدتقی کهنمویی، هایک و لیلا فروهر، بازیگران مشهور، در آن نقش آفرین بودند.
وبگاه منظوم در زمینه های مختلف این فیلم را ارزش گذاری و درمجموع نمرۀ 3 یا 4 از ده را پیشنهاد کرده است، البته هرچند در بررسی هر فیلم؛ جنبه های فنی چون نورپردازی، صدا، فیلم برداری، بازیگری، انسجام فیلم نامه و … اهمیت دارند و کارشناسان به این موارد هم پرداخته اند، اما ما از زاویۀ معلولیت و اینکه این فیلم تا چه اندازه توانسته واقعیت های زندگی معلولان را منعکس کند و چقدر در رفع مشکلات آنان مؤثر است به آن پرداخته ایم.
معمولاً فیلم هایی با قهرمان نابینا یا ناشنوا یا دارای نوعی معلولیت، کمتر از نگاه مسائل معلولان و فرهنگ معلولیتی مورد بررسی قرار گرفته است. دربارۀ فیلم قمار زندگی، بررسی ها، نقدها و گزارش های متعدد منتشر شده، اما حتی یک مطلب از زاویۀ معلولیت شناسی، فرهنگ شناسی و جامعه شناسی معلولان به این فیلم نپرداخته است. یک دلیل آن فقدان رشته هنر معلولیت و سینمای معلولیت به عنوان یک رشتۀ علمی است.
به هرحال تلاش می کنم این فیلم را از این منظر بررسی کنیم. سابقۀ بازیگران و کارگردان در فیلم های ویژۀ معلولیت نخستین و مهم ترین موضوعی است که به تحقیق نیاز دارد. از عباس کسایی، کارگردان و نویسندۀ قمار زندگی، پیشینه ای در زمینۀ فیلم با موضوع معلولیت سراغ نداریم.
دومین موضوع همکاری نهادهای مرتبط با معلولان در ساخت این فیلم، حداقل با مشاوره دادن و راهنمایی نویسنده یا کارگردان است. همان طور که بدون اجازه و گرفتن راهنمایی و نظر نهایی نهادهای مرتبط با برخی موضوع ها نمی توان اقدام به ساخت فیلم کرد، در زمینۀ معلولیت و معلولان هم مداخله و حضور کارشناسان و نهادهای ویژۀ معلولان در تولید این گونه فیلم ها باید قانون یا حداقل عرف شود.
موضوع سوم استقبال مراکز معلولان کشور و منطقۀ فارسی زبان از این فیلم است؛ هرچند اطلاعات خاصی در این زمینه منتشر نشده است، ولی با پرس و جو معلوم شد بسیاری از مسئولان مؤسسه های معلولان این فیلم را نمی شناسند؛ درصورتی که اگر بین تولیدکننده و دستگاه های مرتبط با معلولان، ارتباط و پیوند وجود داشت هم فروش فیلم بیشتر می شد هم در رشد آگاهی ها تأثیر داشت.
این گونه فیلم ها به توجیه عمومی نیاز دارند؛ اگر مردم بدانند محتوای این فیلم چیست و چه سودمندی هایی برای آنان دارد، قطعاً بیشتر استقبال می کنند، ولی با مطالعۀ همۀ بررسی ها متوجه شدم با این نگاه، حتی یک نقد هم وجود ندارد.
متأسفانه مؤسسه های معلولان برای موضوع های کمتر مؤثر و غیرسازنده وقت می گذارند و هزینه می کنند، ولی جلسه های نقد و بررسی فیلم ندارند. ضروری است هر هفته در مدارس و دیگر مراکز یک فیلم نمایش داده شود و در ادامه یک بحث آزاد هم گذاشته شود و با هم اندیشی و مباحثات سطح شعور و شناخت را رشد دهند.
پس از این مقدمات به محتوای فیلم قمار زندگی می پردازیم.
خوانندۀ مشهوری دو دختر دارد، دختر کوچک تر که زیر ده سال دارد به هنگام فرار از دست تبهکاران، بر اثر سقوط نابینا می شود. تبهکاران برای تصاحب اموال این خانواده هنرمند تلاش می کنند و فشار بر این خانواده باعث فقر و گدا شدن این دختر نابینا و فروپاشی خانواده می شوند و برخی از مردم به جای کمک، گدایی را پیش پای آنان قرار می دهند. درنهایت با تلاش های مادر و اقدام هنرمندانه و پیگیرهای نهادهای قانونی، تبهکاران دستگیر و دختر بینایی اش بازمی گردد و خانواده به وضع سابق بازمی گردند.
با مطالعۀ فیلم از منظر معلولیت می توان به این نکات دست یافت:
این فیلم از الگویی دوگانه پیروی می کند و می خواهد رفتارهای زشت مردم را با رفتارهای مطلوب عدۀ دیگری مقایسه کند و قُبح رفتارهای زشت را نشان دهد. درمجموع، قمار زندگی، فیلم آموزنده ای برای نشان دادن نابینایی و نابینایان است.
قمار زندگی، وبگاه ویکی پدیا
فیلم قمار زندگی، وبگاه منظوم