برگزاری دوره های آموزشی سامانه خدمات بانکی نابینایان در مرکز خزانه
دوره آموزشی و آشنایی نابینایان با سامانه خدمات بانکی این قشر، توسط انجمن نابینایان ایران و با همکاری مرکز خزانه در این مرکز برگزار شد.
در این دوره آموزشی که حدود سی نفر از نابینایان حضور داشتند، افراد حاضر با چگونگی نحوه کار با نرم افزار و سخت افزار سامانه بانکی نابینایان آشنا شدند.
علی اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در این ارتباط گفت: برای آشنایی بیشتر نابینایان شهر تهران با سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، تصمیم گرفتیم یک دوره آموزشی را برگزار کنیم و برای شروع، استقبال خوبی از این دوره شد. جمالی ادامه داد: چنانچه سایر مراکز در تهران خواهان برگزاری این دوره ها در مرکز خود باشند، انجمن نابینایان ایران این آمادگی را دارد کلاس های آموزشی مذکور را در سایر مراکز نابینایان نیز برگزار کند.
مدیرعامل انجمن نابینایان بیان داشت: در سال آینده، قصد داریم دوره های آموزشی سامانه خدمات بانکی نابینایان را در سایر استان هایی که تا به حال این طرح در آنها عملیاتی شده است، برگزار کنیم. در همین ارتباط، هماهنگی های لازم با شرکت پکتوس به عنوان مجری فنی طرح صورت گرفته است.
چرا که در ابتدا، میبایست این شرکت نرم افزار سامانه را بر روی کامپیوتر این مراکز نصب کند و راه اندازی سامانه توسط این شرکت انجام می شود.
گفتنی است، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، شامل دستگاه برجسته نگار و نرم افزار گویای فرمهای بانکی است. در ابتدا، نرم افزار فرمهای بانکی روی رایانه باجه نصب شده و اطلاعات مندرج در فرم های بانکی، به صورت صوتی برای افراد نابینا خوانده می شود. یکی دیگر از ابزار های مورد نیاز در این سامانه، دستگاه برجسته نگار است که می بایست به رایانه شعبه متصل شود. دستگاه برجسته نگار که یکی از اختراع های شرکت پکتوس است، دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل بوده و تکمیل فرمهای بانکی با استفاده از صفحه کلید ویژه نابینایان انجام می شود.
کلیه اطلاعات موجود در فرمهای بانکی، از طریق نمایشگر بریل دستگاه برجسته نگار بصورت خط بریل برای نابینایان قابل خواندن است. به وسیله این سامانه، مشتریان نابینا قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور همراه، فرمهای درخواست انواع عملیات بانکی را مانند افتتاح حساب، دریافت وجه، واریز وجه، خدمات کارت و … ، با استفاده از ورودی و خروجیهای صوتی و بریل تکمیل کنند. فرمهای تکمیل شده توسط چاپگر باجه پرینت و برای انجام عملیات در اختیار مسئول باجه قرار می گیرد.
تا به حال این سامانه در ۱۰ بانک کشور عملیاتی شده و با استقبال نابینایان گسترش خواهد یافت.
در کنار شعب، دسترس پذیری اینترنت بانک، همراه بانک، تلفن بانک، کیوسک ها و عابر بانک ها نیز در دستور کار شرکت پکتوس و انجمن نابینایان ایران است که در همین راستا، اینترنت بانک بانک شهر و پست بانک دسترس پذیر شده و تلفن بانک بانک رفاه به صورت آزمایشی در حال مناسب سازی است.